Er din marketing smart?

Ja, det kan måske virke som et underligt spørgsmål at stille, men det er et faktisk rigtig godt spørgsmål, for man behøver nemlig slet ikke bruge uendelige timer på at indhente besøgende til sit website, for derefter at omdanne dem til leads. Det kræver meget tid og energi, der ofte kan bruges på en langt smartere måde – gennem marketing automation kan du nemlig effektivisere dit marketing arbejde og dermed få tid til andre opgaver.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation er en teknologi, der kan automatisere de marketings-processer, der er i spil, når man skaber nye leads. Ved hjælp af en software, der via demografiske data og cookie-baseret sporing følger de besøgende på dit websites adfærd. Ved hjælp af dette kan du så producere målerettet indhold, der er relevant for de besøgende, og som automatisk sendes ud på det helt rette tidspunkt, hvilket kan hjælpe dem i deres beslutning om at købe.

Nu tænker du måske: ”Hvordan adskiller marketing automation sig fra e-mail marketing?”. Hvor e-mail marketing er en god måde at pleje din relation til dine kunder, så kan du med marketing automation håndtere det, der ligger bagved. Det vil være ting som håndtering af leads, leads scoring og sporing af hjemmesidens trafik. Det er ting, som kan hjælpe dig med at lave det helt rigtige indhold, som er tilpasset dine leads’ stadie.

Hvad skal man huske på, når man går i gang med marketing automation?

Det er et redskab, som du virkelig vil kunne se frugterne af hurtigt, men det kræver, at du først tager dig tiden til at få den implementeret ordenligt. Her er 5 gode råd til at undgå dumme fejl:

  • Følg op på din marketing automation: Du er nødt til at både teste og tracke dine automatiseringer for at vide dig sikker på, at de virker.
  • Lav målrettet kommunikation: Du skal sørge for at den kommunikation, du sender ud, har værdi for modtageren.
  • Plej dine leads: Marketing automation kan give dig mange nye leads, men det er også vigtigt, at du plejer og vedligeholder en relation til dine leads, på den måde kan du nemlig påvirke dem til en god købsbeslutning.
  • Personaliser henvendelser: Du får en masse viden om dine kunder, og den skal du huske at bruge fornuftigt.
  • Tænk bredt: Det er en god ide at benytte sig af flere platforme, inddrag eksempelvis sociale medier, hvorigennem du kan opbygge en endnu bredere viden om dine brugere.

Kom godt i gang

Inden du kan sætte din marketing automation i gang, skal du vælge en automation-platform, der efterfølgende skal integreres. Der er flere skridt på vejen, og synes du, at det kan virke lidt uoverskueligt, er der hjælp at hente: hos Conversio er de eksperter på området, og hvis du er nysgerrig på at vide mere, kan du downloade den ultimative bibel om marketing automation, hvor alt, hvad du har brug for, er forklaret. Den kan downloades på deres hjemmeside, hvor du også kan læse en særdeles fyldestgørende introduktion til emnet. Du kan også læse mere om Marketing Automation i dene artikel.

admin